Welkom bij de Virtuele Conversie Afdeling Volkel!

Volkel AB, Brabant. U heeft zich gemeld bij de Conversie All-Weather Vlucht, kortweg CAV. Binnen de Koninklijke Luchtmacht (KLu), echter, is deze eenheid bekend als "Conversie Afdeling Volkel"....eveneens kortweg CAV.

U bent piloot in dienst van de KLu en uw logboek laat iets meer dan 500 vlieguren op taktische straaljagers zien, de uren van uw vliegopleiding niet meegerekend. Derhalve bent u naar de geldende maatstaven ervaren genoeg om te kunnen worden omgeschoold op de '104'. Daarna zult u op Volkel worden geplaatst bij de fotoverkenners van 306 Squadron, bij het 311 of 312 strike/attack Squadron of in het hoge noorden, bij 322 of 323 Squadron op Leeuwarden, als onderdeel van de luchtverdediging.

Voor het zover is, gaat u een aantal vluchten uitvoeren om op solo standaard te komen. De gebruikelijke theorie en de simulatorvluchten heeft u achter de rug; het is nu tijd om aan boord van de aan u toegewezen TF-104G te gaan en te bewijzen dat u Lockheed's "engel met heimwee" de baas kunt blijven.

Het vliegtuig

Het flightsim vliegtuig dat ik heb gebruikt bij het ontwerpen van de missies, is de Captainsim F-104 Starfighter. In de "Downloads" sectie staat een verwijzing naar een update van het .cfg bestand (lees: het .cfg bestand zoals ik het momenteel in gebruik heb), door mijzelf gemaakte repaints en een verwijzing naar een rook-effect.

Ik heb voor dit toestel gekozen, omdat het model niet TE simpel is gemaakt (zoals in de freeware-versies het geval is), maar ook niet zo ingewikkeld dat het het spelplezier bederft.

De update van het .air bestand raad ik wel ten zeerste aan, omdat de standaard F-104 met de flaps in "LAND" positie niet in een nette 'nose-up' houding geland kan worden.




De missies

Op de "Missies" pagina staan de vluchten weergegeven. Deze zijn veelal kort en dat is de reden dat er meer van zijn dan de circa 7 stuks die in het echt naar de eerste solo op de '104' leidden. Echter, omdat de 2 weken grondschool en de simulatorvluchten u 'bespaard' zijn gebleven (of 'ontnomen zijn; het is maar net hoe u het bekijkt...), lijkt het me niet meer dan logisch dat we het aantal vluchten leidend naar de solo wat opschroeven.


ERVARING
Om deze missies op een adequaat niveau te kunnen uitvoeren, is wel een solide flightsim ervaring nodig. De F-104 zoals deze door Captainsim is neergezet, vereist roteren bij 180 knopen, wielen in VOOR 260 knopen en een touch-down van rond de 175 knopen. U moet dus wel vertrouwd zijn met de joystick die u waarschijnlijk gebruikt, maar ook over een gezonde dosis reactievermogen beschikken. Ook wordt er niet al te diep ingegaan op standaardprocedures als het circuit en worden bepaalde termen als bekend verondersteld. Troost u: Internet is your friend...alle begrippen die gebezigd worden, zijn daar zonder uitzondering terug te vinden.

Uiteindelijk komt het er natuurlijk op neer dat u al deze vluchten een keer vliegt (en naar alle waarschijnlijkheid zit u daarbij reeds alleen in de virtuele cockpit!) en uiteindelijk de CAV-SOLO vlucht volbrengt. In ieder geval is het - naar mijn bescheiden mening - een leuke reeds virtuele 'training hops' om af te werken.

Ik wens u veel flightsim-plezier bij de virtuele Conversie Afdeling Volkel!

Marcel Hendrikse/SIMWINGS.NL, augustus 2012